Status Terkini Pencerobohan Kumpulan Bersenjata di Lahad Datu | Terkawal (Part 1)

ld

Baca artikel kami mengenai 

Status terkini dari dari Ops Room KK.

1. Staf telah menerima maklumat daripada ACP Manaf (Polis Marin Sabah) memaklumkan mengenai status terkini penglihatan kejadian. Pada jam lebih kurang 0800 hari ini, IPD Lahad Datu telah menerima maklumat seramai 32 orang (6 orang berpakaian jubah dan selebihnya memakai baju celoreng dan seluar biasa) telah berkumpul di rumah Ahmad Malandi @ Mat Bom di Kampung Tanduo. Kumpulan ini dipercayai daripada ahli Kesultanan Sulu dari Pulau Sibutu dan Pulau Sipangkot, Filipina di ketuai oleh Hj Musa @ Hj Kuning @ Dato’ Puin. Kumpulan ini juga dilaporkan membawa senjata M16.

2. Kumpulan ini dilaporkan bertujuan untuk melawat Ahmad Malandi @ Mat Bom yang kini berada di wad ICU Hospital Lahad Datu (sakit tidak diketahui). Kejadian ini juga berlanjutan daripada insiden pertemputan MNLF dan KAS yang dilaporkan sebelum ini. Kumpulan ini dilaporkan juga cuba membuat huru-hara dan memalukan kerajaan Malaysia sebelum pilihanraya yang akan datang.

kom

Anggota Keselamatan Negara.

3. Berlanjutan daripada insiden tersebut, Polis Marin telah memulakan Op DAYAK bagi mencegah kemasukan kumpulan ini. 3 buah bot telah ditugaskan untuk mengawas perairan negara dari Pulau Tambisan ke Tanjung Labian. Pasukan VAT 69 juga akan tiba pada malam ini untuk membantu operasi. Bagi aset TLDM KD TODAK telah berada di Tanjung Labian dan sedang melaksanakan rondaan bersama KM BANGI. KD PERAK dalam pelayaran ke Tanjung Labian dan dijangka tiba pada 1900. Tim ZULU dan ZEBRA dalam perjalanan ke Lahad Datu sebelum ditugaskan menaiki CB 90 ke Tanjung Labian.

582784_401492429941506_676379465_n

Tiger Platoon-BN 17 PGA Lahad Datu, Standby!

4. Maklumat daripada anggota perisikan PASKAL, pada 1500 hari ini telah terserempak dengan 10 orang berpakaian celoreng di Tanjung Labian. Butiran lanjut belum dapat dipastikan lagi. Dijangkakan seramai 100 dari kumpulan ini akan bergerak ke kawasan Felda Sahabat dari Pulau Bangao, Filipina (35 bbn Timur Tanjung Labian).

map

5. Kapal-kapal dipelabuhan telah dimaklumkan untuk meningkatkan 4HNFS. Maklumat terkini dari PWL2, kapal-kapal tingkatkan immediate notice for sea.

427201_401909946566421_771935133_n

UPDATE BERNAMA

POLIS KENAL PASTI KUMPULAN FILIPINA MENDARAT DI PERSISIR PANTAI LAHAD DATU

Kota Kinabalu, 14 Feb – Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar
berkata polis telah mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di persisir pantai Lahad Datu, Sabah sebagai pewaris berketurunan ‘Raja Sulu’ dari Selatan Filipina. Beliau berkata kumpulan terbabit menuntut mereka dikenali sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu dan mereka tidak mahu rakyatnya berketurunan Sulu dihantar pulang ke negara asal.

“Kita telah hantar pasukan untuk berunding dengan mereka dan perbincangan berjalan baik dan kita beritahu mereka bahawa mereka kena tinggal (Sabah) secara
baik dan kita tidak mahu apa-apa keadaan yang boleh menggugatkan keselamatan rakyat di negeri ini,” katanya pada sidang akhbar di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu di sini hari ini.

Ismail berkata kumpulan itu yang kini berada di Kampung Tandau, Labian di Lahad Datu memberi jaminan akan meninggalkan tempat itu (Sabah) secepat mungkin dengan syarat tuntutan mereka dipenuhi. Beliau berharap anggota kumpulan berkenaan akan meninggalkan negeri ini secepat mungkin dan menegaskan tuntutan seharusnya dibuat secara diplomatik, bukan secara mengejut seperti yang dilakukan itu.

“Kita lihat perbincangan dalam keadaan terkawal dan pasukan keselamatan telah mengambil tindakan awal dengan mengepung kampung itu sejak semalam dan saya percaya perkara ini dapat diselesaikan secara baik dalam masa terdekat,” katanya.

Beliau berkata pihaknya mengganggarkan kumpulan itu melebihi 100 orang dan tidak menolak kemungkinan mereka bersenjata, namun demikian polis mengambil pendekatan ‘berhati-hati’ bagi menghadapi sebarang kemungkinan.
“Setakat ini keadaan tidak tegang dan mereka kelihatan berkelakuan baik. Kita percaya kumpulan itu mempunyai sahabat di kampung itu tetapi tidak mempunyai rumah di situ. Mereka pergi duduk di surau dan menumpang rumah-rumah
di kampung,” katanya sambil menambah kumpulan itu tidak mahu dikaitkan dengan mana-mana kumpulan militan di Filipina.

Pada peringkat ini, katanya, rundingan sedang berjalan dan beliau menasihati penduduk di sekitar Lahad Datu supaya tidak percaya pada khabar angin. Beliau turut memberi jaminan bahawa keadaan adalah baik serta selamat dan
Polis Sabah akan melakukan yang terbaik untuk menangani kemelut itu segera. Katanya kumpulan itu difahamkan menggunakan bot pancung dan pihaknya akan menyiasat bagaimana mereka berjaya memasuki negara ini. – BERNAMA

UPDATE Berita Harian 15 Feb 2013 5pm

KOTA KINABALU: Polis masih meneruskan rundingan dengan kumpulan penceroboh yang mahu diiktiraf sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu di Lahad Datu dan yakin ia dapat diselesaikan dalam masa terdekat.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib dalam sidang media sebentar tadi berkata, keadaan di sekitar lokasi kejadian di Kampung Tandou dekat Tungku, tidak membimbangkan namun polis masih membuat kawalan rapi.

Image By NS Shah Perajurit. Ready!

Related Article From Yahoo 

MANILA, Philippines (AP) — A Muslim rebel group said Monday it attacked Abu Sayyaf gunmen after the al-Qaida-linked militants refused to free hostages, sparking fierce jungle clashes that left up to 22 combatants dead in the southern Philippines.
There was no word on whether the hostages were hurt in the fighting, but they remained in the grip of the Abu Sayyaf militants, police said.
Rebel commander Khabir Malik of the Moro National Liberation Front, which has an autonomy deal with the government, said his group decided to attack the Abu Sayyaf in the rugged mountains of Patikul town in southern Sulu province after negotiations collapsed on the release of several of its foreign hostages, including a Jordanian TV journalist and two European men who have been held since last year.
Abu Sayyaf militants did release two Filipino hostages over the weekend after an unspecified ransom was paid, security officials said, adding the captives were let loose on their own and not turned over to the Moro rebels.
“We had no choice,” Malik told The Associated Press by telephone from Patikul. “They told us they won’t hand over their hostages to us even if they die.”
The Moro rebels battled the Abu Sayyaf with guns and knives at close range Sunday, Malik said, adding his group lost eight men, including one who was beheaded and a few others who were hacked to death.
Military and police officials in Sulu said up to 14 Abu Sayyaf men were killed, citing intelligence.
The fighting subsided Monday after Abu Sayyaf gunmen split into smaller groups, with a large group seen fleeing from Patikul to an adjacent town. But the clashes could erupt again, Sulu provincial police chief Senior Superintendent Antonio Freyra said.

Felda sahabat
It was the first major bloody confrontation between the two insurgent groups, which have coexisted for years and at times were suspected of collaborating on kidnappings and backing each other in clashes against government troops in predominantly Muslim Sulu.
Malik said his group had taken the initiative to seek the freedom of the hostages to help the government clean up the image of Sulu, where the Abu Sayyaf has carried out deadly bombings, kidnappings and beheadings, primarily in the early 2000s.
The two Filipinos freed by the Abu Sayyaf, cameraman Ramel Vela and audio technician Roland Letriro, worked for veteran Jordanian journalist Baker Abdulla Atyani. The rebels were also holding two European bird watchers, a Japanese treasure hunter, a Malaysian man and at least one Filipino resident of Sulu, police said.
Vela said he and Letriro last saw Atyani five days after they were taken into Abu Sayyaf custody in June last year, when the militants separated him from them. Atyani wanted to interview the militants in Sulu but he and his Filipino crewmen were taken hostage, Vela said.
Vela recounted his ordeal in a news conference in Manila, saying he saw about 400 Abu Sayyaf fighters in different Sulu jungle encampments, where they were held. He added that they were treated well.
“We were not harmed, not a pinch,” he said from a wheelchair, where he sat with a swollen leg from constant jungle treks.
Atyani has gained prominence for having interviewed Osama bin Laden and his aides in Afghanistan about three months before the Sept. 11, 2001, attacks.
The Abu Sayyaf is an extremist offshoot of a Muslim rebellion that has been raging in the predominantly Catholic nation’s south for decades. U.S.-backed military offensives have crippled it in recent years, but it remains a national security threat. Washington has listed the group, which has about 380 armed fighters, as a terrorist organization.
Moro National Liberation Front rebels signed a peace deal with the government in 1996 that did not require them to disarm. They have settled back to their Sulu communities but have clashed with government troops periodically while negotiating for more concessions.
The group’s stature has been overshadowed in recent years by the larger Moro Islamic Liberation Front, which is currently engaged in Malaysian-brokered talks with the government to expand and seek more power and resources for an existing Muslim autonomous region in the south.

UPDATE Pertiwi

tdm

Anggota Keselamatan Negara

Standoff

Malaysian security forces blocked their landing and demanded they surrender their weapons.

“They surrounded us—me and my group of civilians and royal security forces—and, of course, they were armed,” Radjah Mudah told the Inquirer by phone Thursday.

“But there was no fighting. We talked. We have an open line to a high Malaysian official and he talked to us, referring to me as ‘Your Excellency, Your Royal Highness,’” Radjah Mudah said.

UPDATE Bernama 15 Feb 2013

b

JANGAN PERCAYA KHABAR ANGIN KES PENCEROBOHAN WARGA FILIPINA DI LAHAD DATU

KOTA KINABALU, 15 Feb – Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib menasihatkan orang ramai supaya tidak percaya dengan khabar angin mengenai pelbagai andaian akan berlaku ekoran insiden pencerobohan sekumpulan warga Filipina ke kawasan pesisir pantai Lahad Datu, bahagian pantai timur Sabah.

Beliau berkata andaian itu tidak menggambarkan situasi sebenar, sebaliknya keadaan di kawasan situ setakat ini masih terkawal.

c

“Rundingan (dengan kumpulan itu) masih dijalankan dan kita akan hantar balik mereka yang masuk ke negara ini secara tidak sah atau salah.

“Berilah sedikit masa…kita yakin insiden dapat diselesaikan dengan baik. Ada pihak yang membuat pelbagai andaian…jadi saya minta rakyat Sabah bertenang dan tidak percaya khabar angin,” katanya kepada pemberita ketika memberi laporan terbaru insiden itu di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah di Kepayan, dekat sini hari ini.

Semalam, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata polis telah mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di pesisir pantai Lahad Datu, Sabah sebagai pewaris berketurunan ‘Raja Sulu’ dari Selatan Filipina.

Ismail berkata kumpulan terbabit menuntut mereka dikenali sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu dan mereka tidak mahu rakyatnya berketurunan Sulu dihantar pulang ke negara asal.- BERNAMA

d

baca juga sambungan artikel kami mengenai Status Terkini Pencerobohan Kumpulan Bersenjata di Lahad Datu | Terkawal (Part 2)

Kepada pembaca, jangan lupa LIKE FB Page kami Saya Sayang Negeri Sabah dan FOLLOW Twitter kami @SabahLuv untuk mendapatkan info terkini dari kami. Tq.

via Panggilan Pertiwi, Berita Harian, BERNAMA, PDRM, Yahoo, The Star, Malaysia Military Power

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About admin

Cerita Tentang Sabah | We spread LOVE through the community so you can show and share your thoughts and amazing facts about Sabah.
This entry was posted in Berita, Lahad Datu, Sabah and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

70 Responses to Status Terkini Pencerobohan Kumpulan Bersenjata di Lahad Datu | Terkawal (Part 1)

  1. tebuan comot says:

    Bnykkn berdoa agar masalah nie cpat selesai..dn sy doakn agar pihak berkuasa dpt mnyelesaikan masalah ini dngan cpat,baik dan tenang.

  2. tebuan comot says:

    Bnykkn berdoa agar masalah nie cpat selesai..dn sy doakn agar pihak berkuasa dpt mnyelesaikan masalah ini dngan baik. N terima kaseh bwt pejuang negara y snggup melindungi negeri sabah dpda ancaman dotdotdot…

  3. MOHD SABAR BIN ADA BATASNYA says:

    SUDAH MENCEROBOH TUNJUK KERAS KEPALA PULA.KALAU KERAJAAN MALAYSIA SUDAH BERLEMBUT TAPI MASIH DICABAR , ARAHKAN SEMUA KOMANDO LAUT DAN DARAT UCAPKAN SELAMAT TINGGAL TUNGGU APA LAGI.LAIN KALI TIDAK DATANG LAGI MENJADI SATU PENGAJARAN MEMASUKI NEGARA YANG BERDAULAT.

  4. Hanley says:

    Kerajaa selalu katakan,sediakan payung sebelum hujan,,,tapi ini berbeza,,sudah hujan,payung pun tara….baru klangkabut mo tunjuk kerja masing2….Di laut negara kita ada pasukan Marine yang dilengkapi dengan speedboat yang berkuasa luar biasa dan berharga berjuta-juta ringgit msia…canggih manggih pun x guna kalau orangnya suka tidor tgah malam….kalau ada Alkohol atau tembakau yang mahu masuk sempadan,,sebelum subuh lagi drang sudah kesan,,,kenapa lebah penyengat masuk drang tak dpt kesan…walaupun diberikan kecanggihan oleh kerajaan kepada mereka kalau mereka pikir hanya dapat gaji hujung bulan tuk bayar ccm rumah dan kereta,,sama juga x payah jaga tu laut..biar la pe..la..uh sja yg jaga sana,mgkin terjamin lagi…

  5. Pingback: (Gambar) Kawalan Anggota Keselamatan di Lahad Datu | Gambar oleh Fotowarung.net | SabahLuv | Cerita Tentang Sabah

  6. Rosak Bin Asa says:

    “Kami bersumpah kami takkan biarkan bumi Malaysia ini diceroboh walau seinci pun”
    janji tinggal janji…ini bukan seinci lagi..bangun lah wahai perajurit2 yg tidur lena…

  7. Patrick Francis says:

    Saya juga Angota Rela platun 0020 penampang dan sudah pergi kurusus menembak mengunakan M 16 dan sort gan kalau saya dihantar kat sana untuk mempertahankan negeri sabah saya rela berjuang walau pun mengadai niwa demi mempertahankan negeri sabah yang tercinta. Janji saya anak watan sabah..

    • Edd Ward says:

      sy dari platun 0091 jga pernah kursus kt Tuaran & menjalani latihan menembak menggunakan M16 & senapang patah kat kota belud. Rindu sangat, kalau ada peluang, nak pg lagi.Yg sayangnya ni bro, kita tdk dapat bersama-sama berjuang kat Lahat Datu sna.

    • elumis says:

      patrikc ayat pun salah-salah ada hati mau pg sana felda sahabat

  8. tahi says:

    Apa kebabian pemerintah malaysia ni? Boleh plak nak berlemah lembut mcm mk nyah tua!! Babi bodoh!!! Negara ni dah diceroboh la bangsat! Boleh plak nak ajak berunding! Apa bebal la korgg ni! Patut tembak je semua org tu.apa guna trntera n polis kat peairan malaysia? Tido ka? Mcmne leh bolos? Bodoh babi.aku takleh stop maki korang yg bbal ni.kalau mcmni punya senang kena ceroboh, tak mustahil mlaysia ni senang kne jajah.babi buto punya goverment.najib n hisamudin sial.

    • guntapil bin rongolou says:

      tak kiralah korg geng tausuk kah atau apa, tapi kita org nih orang sabah kan, so tak mau lah kedatngan pencoroboh ke negara kita sabah nih dgn membantangkan beberapa issu yang belum tau kebenarannya, kalo isu tu benar kenapa harus menuntut hak dan datng dgn cara mencoroboh? spatutnya sama samalah mempertahankan sabah dari serangan luar, dan mereka harus merdekakan pulau suluh tanah air drg, sepertimna nenek moyang drg merdekakan pulau berneo seperti yg dorg uar uarkan. tapi nih dtg mencoroboh dgn tidak hormat pada undang2 malaysia jelaslah dorg tu sperti lanun yg tak perlu d hormati

    • guntapil bin rongolou says:

      uiik marahnya awak nih, tak pelik juga kiteorng dgn bahasa yg awak gunakan sbb sesuai dgn status awak

    • -------hh says:

      kepada tahi ! aah . kamu yang patotnya kerajaan hantar pegi perang nun. . kot kamu pun ngeletor smpai sane kan ! bodoh ! cakap tak serupa bikin ! kau lah yang kebabian !
      aku pun tak leh stop maki kau yang serupa anjing yang tade otak lah ! aku tak tau la kalau kau yang memimpin kerajaan nie mahu hancor woi ! sembang besar ! buat smak kau hidup dlam dunia nie . .

  9. palaoh sabah says:

    di mne tentera diraja malaysia kmu xmalu ke. npe kmu x bunuh je lanun 2. npe tkut ke joo mati. npe klo kmi mncing d laut ni d tngkap. mungkin kami ni xde senjata kot or xmelawan, klo berani ada butu. tembak mampus je lanun sial tamak gila kuasa 2. semua 2 penagih syabu 2..klo krajaan bg muka lglah dorang 2 naik lmak..!!!!!!!! klo polis malaysia xberani tembak bg sy senjata 2. sy yg pg bunuh semua 2.peluru senapang lanun 2 mcm keropok jagung je 2..

  10. haziq-haras says:

    Rakyat sabah jadi sasaran akan jadi tebusan abu sayap dan moro jika tertangkap di laut. Kata geng tausuk.

    • guntapil bin rongolou says:

      tak kiralah korg geng tausuk kah atau apa, tapi kita org nih orang sabah kan, so tak mau lah kedatngan pencoroboh ke negara kita sabah nih dgn membantangkan beberapa issu yang belum tau kebenarannya, kalo isu tu benar kenapa harus menuntut hak dan datng dgn cara mencoroboh? spatutnya sama samalah mempertahankan sabah dari serangan luar, dan mereka harus merdekakan pulau suluh tanah air drg, sepertimna nenek moyang drg merdekakan pulau berneo seperti yg dorg uar uarkan. tapi nih dtg mencoroboh dgn tidak hormat pada undang2 malaysia jelaslah dorg tu sperti lanun yg tak perlu d hormati

  11. ........... says:

    KEPADA TAHI

    SOKONG KAKI BONTOT MEMANG SUKE CKP BAHASA BANGSAT CAMNIE… PARTI KHINZIR NEGARA!!!! PKR

  12. wak jan says:

    klau PKR yg memerintah kompom lanun tu diajak main judi dulu,,lyn daun terup..hisap ganja..mabuk2 dulu..hahahaha

  13. suara insan says:

    askar malaysia patut kepong mereka sewaktu perbincangan berlaku… kalau mreka engkar sekurangnya sekurang2nya mreka tkkan terlepas.

  14. xkomando says:

    Sedara..kalau xpernah melawat laut sulu..jgn le buat byk tafsiran yg entah apa2. Kat situ byk suku kaum bajau laut yg hidup di dlm laut setiap hari sepanjang tahun…susah pasukan keselamatan nak kawal pergerakan org keluar masuk melalui kawasan tsn. Mereka ni xde ic..

  15. xkomando says:

    Sedara..tentera kununnya diraja sultan sulu tu..adalah juga waris kumpulan abu sayaf, juga merupakan lanun yg selalu merompak nelayan dan orang awam yg ada di sekitar laut sulu. 1996 saya kesana selama 6 bulan utk operasi lanun..pakaian dan senjata yg diguna tak tumpah..sama spt yg ada di tanduo ni. Agak mahir berperang..tp alatan serba kurang…jadi berilah sokongan moral pd tim keselamatan kita..yg mana kemungkinan mereka adalah adik beradik sepupu sepapat kita juga. Doakan keselamatan mereka.

  16. xkomando says:

    Sedara…penceroboh ini adalah kaum suluk, majoriti penduduk yg tinggal diselatan filipina..mahir perang taktik gerila(perang dgn tentera kerajaan mereka)..manakala suku penduduk di lahad datu samporna dan tawau adalah kaum suluk juga..so paham ye..pertalian sesama mereka…saya khuatir kalau kaedah tembakmusnah digunakan..utk 180 penceroboh tsb..episod pencerobohan akan berakhir..tetapi dendam mereka xkan berakhir. Bahaya pd pelancong yg nak pi pulau sipadan, mabul, bakung-bakung, gaya dan banyak lg. Kesemua pulau di sana cantik2 belaka dan terkenal dgn mutiara yg terbaik..di dunia.

  17. xkomando says:

    Sedara…kepada tim keselamatan..jaga diri bebaik. Sentiasa pakai baju kalis peluru..utamakan keselamatan ketika dimedan perang. Guna tektik perang yg tok guru korang dah ajar sebaik mungkin. Guna peralatan yg canggih yg kita ada disemua sudut. Satu lg ..ketua penceroboh adalah segala2nya. Tewas dia..maka yg lain akan ikut/akur. Cam citer sadam hussin tu..haaa so guna la akal kita yg bijak tu….selamat berjaya ..demi malaysia tercinta…wassalam.

  18. AB Bakri Ibni Shariff says:

    Potugis takluk, Belanda pun nak takluk, British takluk, Jepun pulak pastu, Indonesia pun join sama, Filipina pun tak kurang, malahan Thailand pun ceroboh. Malaysia ni samada stratgeik dari segi apa ja atau negara ini memang kaya, aman damai, bikin ramai tak senang hati. Hari ini Sultan Sulu, esok Raja Bangla pula, lusa entah siapa pulak dan macam-macam lagi. Semua kata Malaysia tak betul jaga rakyat.
    Haha .. biasa la.
    Beri lah kerajaan tangani isu ini secara yang terbaik ambil kira semua perkara.
    Usah lah bangkang buat camni tak betul, buat camtu tak betul. Apa pun tak betul.
    Usah kalut masa ni. Buat keje masing-masing.
    Biasa la tu hasad dengki tak sudah kita manusia ni.

  19. brapa org dah pertahanan kita jdi mangsa,tak tau esok atau mlm ni siapa pula? mungkin ni .puncak bermulanya prang di sabah,sbab blum slesai felda l,datu di + semporna pula.,skrng masalah ni terlalu series.bagi pandangan saya,saya minta klau bleh setiap perkampungan di sabah(sdkn,l,datu,kunak,dan smporna)dlm satu daerah ada brapa kmpung,stiap kmpung mesti diisi dgn tntera daratnya sebab penganas ni berlindung di stiap perkampungan yang ada di sabah,kampung adalah jlan muda bagi mreka serang hendap pihak kerajaan kita.sya ni bukan memandai2 atau mengajar tapi ni terlintas dri pemikiran dan firasat dgn sendirinya,ku pohon berjuta2 kemaafan.
    wahai satria negara tercinta dan berdaulat ini bangun tentang habis2 musuh negaramu kerna andalah benteng pertahanan negara,

  20. Percayalah, apa yg brlaku mjd pegajaran kpd kerajaan n khususnya bumiputra, krna krjaan gila memerintah sgup bri Pengenalan palsu agar undi krjaan demi nak menang. Rakyat bangkitla dri jajahan ini jgn kompromi dgn soal ini lama-kelaman bumiputra akn pupus warga asing bekuasa. Krna mrka sgup bt taktik jhat skli utk jd kaya bkn mcm kta yg penuh dgn budibahasa, so lmbt kaya. Bla mrka kaya, ramai bumiputra akn jd hamba n kuli mrka. Prcaya tau tdk bunuh orgpn konco mrka sgp. Tdk adil lagsung npa tdk biarkn sja rakyat sabah yg pilih pemimpin, npa nak tipu. Hari ini kita kompromi akn dtg kta n ank cucu kta akn sengsara. Tentang kebebasan warga asing masung dinegeri kta. Tentang kp palsu.

  21. komando 68 says:

    Kepada tahi

    Jangan kau sedap je nk ckp sial lah, babi lah, negara kita adee undang-undang lah bahalol…..kerajaan kita ade strategi sendiri…kalau kau berani sangat kau turun lah sendiri….aku cabar kau….ckp je besar…untuk perwira yang telah terkorban kita sama-sama sedekahkan alfatihah….amin….

  22. komando 68 says:

    kepada palaoh sabah

    angkatan tentera malaysia sentiasa bersiap siaga untuk menerima arahan dari pihak atasan, kau ingat ATM ni nak serang mcm tue jer ker…..tanpa arahan…..kalau kau tak tahu sistem dalam ketenteraan kau diam ja……aku kagum dengan semangat kooo….apakata kau ja pegiii….tgk peluru keropok jagung tue bagi ko mati katak…..

  23. Prebet Gedeber says:

    Kenapa tak suroh orang atasan tu je yang masuk berunding.Tunjuk tera kat ofis buat apa.Pastu tunggu samapai anggota kita kena dulu. Kalau aku pergi dah tentu aku tabur dulu. Kalau aku tak mati pastu aku mintak maaf dengan orang atasan kerana tak ikut perintah. Tak kan kena buang kerja, kalau kena buang pun puas hati.Kalau dia orang tu terror sangat,jangan serang masa dia orang berjaga-jaga. Masa dia orang tengah solat tu lah kita embush dengan bazooka. Biar berkecai dengan Pak Iman sekali dengan sura-surau sekali. Pastu mintak kerajaan buat baru.Perang kena cerdik, pakai akal bukan pakai lutut.Yang penting menang dan misi berjaya bukan nak tunjuk hebat yang kita belajar diKem latihan. Tak percaya bagilah saya senjata bagus,tengok saya buat orang macam mana.

Ruangan Komen