Status Terkini Pencerobohan Kumpulan Bersenjata di Lahad Datu | Terkawal (Part 2)

new4

Baca artikel kami mengenai 

UPDATE Buletin Utama TV3 16 Feb 2013

tv33

UPDATE Bernama Feb 18, 2013

KOTA KINABALU, Feb 18 (Bernama) – Sabahans have been assured that the government will not compromise their rights and safety in resolving the intrusion of Filipinos in Lahad Datu.

Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein said the armed group are not militants or terrorists but “since they had guns, it is important our action does not lead to bloodshed.

“There is a lot of speculation and rumours flying around. I have the correct information and can confirm that most of the speculation is baseless,” he told a press conference at Kota Kinabalu International Airport, near here Monday.

Hishammuddin reminded the public not to regard the intrusion as a polemic or to be politicised.

The Malaysian government is working closely with the Philippines government to resolve the intrusion issue.

e

UPDATE Bernama Feb 19, 2013

LAHAD DATU, Feb 19 (Bernama) — Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein today said that the Malaysian government is still open for negotiations to find the best suitable solutions to the Lahad Datu intrusion issue in Kampung Tanduo here, which had been ongoing since Feb 12.

“I can confirm that there is always room for negotiations and for the relevant quarters to help us in finding the best solutions to the issue, but this does not mean that we are nodding to any quarters,” he said.

He said the room for negotiations was opened to ensure that the issue would not lead to any untoward incidents, bloodshed or death.

“In any situations, our focus is to solve the issue in the best possible way. This is our modus operandi…our way to save lives. If certain or other quarters feel that they can help those involved in the issue, be rational and cooperate with us, the sooner the issue will be solved.

“I would also like to ask all quarters to allow the security forces to do their jobs,” he told reporters after attending the briefing on the issue at the General Operations Forces base here today.

Present were Director of Internal Security and Public Order Department Datuk Salleh Mat Rashid and Sabah Police Commissioner Datuk Hamza Taib.

Hishammuddin also called on all quarters to stop making speculations and spreading rumours about the issue.

Last Tuesday, boats ferrying over 100 armed men wearing military fatigues landed on Lahad Datu’s shore and the Malaysian police had identified them to be supporters of Sulu Sultanate from southern Philippine.

Hishammuddin said the approach adopted by the Malaysian security forces in tackling the issue was to provide options to prevent the issue from being sensationalised and politicised by local and international societies.

“I hope those involved in the issue will not push the authorities to that extent. We have told them that Sabah’s sovereignty and security will not be compromised. If they cannot accept it, then when the time comes, we shall do what needs to be done,” he said.

The minister also called on the mainstream and social media not to do anything that could affect the government’s efforts to solve the issue.

Hishammuddin also stressed that the armed men who arrived in Kampung Tanduo numbered not more than 150, and not 1,500 as claimed by certain quarters.

He said the village, currently occupied by the group, was located in the interior area of Sabah, about 130 kilometres from here.

f

“The intrusion does not involve kidnapping or confinement of villagers and Malaysians. In fact, there is no risk to our people…so, I hope all speculations and rumours will be stopped,” he said.

Meanwhile, the minister said the Royal Malaysian Police, Malaysian Maritime Enforcement Agency and the Malaysian Armed Forced were in the state of full preparedness in monitoring the situation and controlling the borders in the east coast of Sabah to prevent further intrusion.

He said the Wisma Putra, as well as the intelligence agencies of both countries were always collaborating and working closely in regards of the issue.

UPDATE Berita Harian 20 Feb 2013

KUALA LUMPUR: Rundingan antara pihak berkuasa Malaysia dengan sekumpulan rakyat Filipina yang menceroboh ke negara ini melalui Kampung Tanduo, di Lahad Datu sejak 12 Feb lalu dijangka ditamatkan dalam masa terdekat, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

“Kami sedang berusaha ke arah itu (menamatkan konflik)…dan kami sudah buat satu langkah yang terbaik untuk menyelesaikan konflik ini melalui rundingan dan seterusnya mencapai episod yang baik,” katanya.

 Beliau berkata, adalah menjadi tanggungjawab polis dalam mengawal insiden seperti ini (pencerobohan) seterusnya menyelesaikannya segera mengikut peruntukan undang-undang sedia ada.

“Saya mengesahkan keadaan di sana terkawal, kita telah mengambil pelbagai langkah dalam menangani situasi berkenaan…kita sedang mencari solusi terbaik dalam mengusir mereka mengikut perundangan yang ada,” katanya.

Ismail berkata demikian kepada pemberita selepas hadir pada majlis penganugerahan surat penghargaan kepada pengguna jalan raya berhemah dan kontinjen serta daerah terbaik sempena Op Selamat 2, di sini, hari ini.

Selasa lalu, pasukan keselamatan menemui sekumpulan rakyat asing bersenjata serta berpakaian tentera mendarat di pesisir Lahad Datu dan polis sudah mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di Kampung Tanduo itu sebagai pewaris berketurunan ‘Raja Sulu’ dari Selatan Filipina.

Dalam pada itu, Ismail yang turut menyangkal beberapa dakwaan di laman sosial dan khabar angin berhubung situasi di Kampung Tanduo, berkata ia adalah dalam bidang kuasa polis serta menasihatkan orang ramai supaya berhenti membuat andaian dan spekulasi.
“Saya lihat banyak gambaran di laman sosial yang tidak tepat mengenai situasi di sana (Kampung Tanduo)…ini adalah tanggungjawab polis. Saya harap kita tidak terlalu cepat membuat andaian,” katanya.

UPDATE The Star Feb 22, 2013

“Going there with arms is not the way to resolve this. When you brandish arms naturally the other side has only one way to respond to such a challenge,” Philippines president Benigno Aquino reportedly said in his first public comment on the incident. He urged the gunmen to give up peacefully.

LAHAD DATU: Six Philippines naval ships have been deployed to the seas of Sulu and Tawi Tawi to prevent possible spill over from the standoff between Malaysian forces and the self-proclaimed Sulu Sultan’s gunmen.

The ships are only conducting patrols within the waters of Tawi Tawi islands, less than half-hour speed boat ride from the seaside village of Tandau where the Sulu group has been holed up since Feb 9.

Philippines navy spokesman Lt Comm Gregory Fabic was quoted as telling the media in Manila that the naval vessels would not dock in Sabah waters but were there to help make the situation stable.

ld

He stated that there were also no instructions given for the evacuation of the Sulu group led Raja Muda Azzimudie Kiram, the brother of Sultan Jamalul Kiram III.

“We are hoping that this will be resolved peacefully. If they are retreating, we are not there to help them because we need instructions if they can be picked up,” Fabic was quoted as saying.

“If there are conflicts, we cannot help them. We will (only go there) if it is resolved peacefully and are given instructions to repatriate them,” Fabic added.

The Sulu group of about 100 have insisted on staying put in Tanduo although a Friday deadline for them to be deported is looming.

The Malaysian security forces, who have thrown a tight land and sea cordon around the group, are reportedly in a position to deport the group anytime but are holding back pending efforts to resolve the standoff through negotiations without bloodshed.

Meanwhile, Philippines president Benigno Aquino reportedly said in Manila that the Sulu gunmen, who claimed that North Borneo was part of the Sulu Sultanate, should give up peacefully.

“Going there with arms is not the way to resolve this. When you brandish arms naturally the other side has only one way to respond to such a challenge,” Aquino was quoted as saying in his first public comment on the incident.

Aquino also stated that his government had been talking to all parties, including the Sultan’s family, to find a peaceful solution.

Philippines Foreign secretary Albert del Rosario stated in a separate statement that Aquino had ordered his government authorities “to do everything” possible to try and urge them to peacefully withdraw and to do this as quickly as possible.

Update from Malaysia Military Power

Kisahnya bermula apabila IPD Lahad Datu telah menerima maklumat sekumpulan lelaki telah berkumpul di rumah Ahmad Malandi di Kampung Tanduo. Kumpulan ini dipercayai daripada ahli Kesultanan Sulu dari Pulau Sibutu dan Pulau Sipangkot, dilaporkan membawa senjata M16.

new1

new2

new3
Berita terkini penceroboh2 tersebut berikrar tidak akan meninggalkan negeri itu kerana mendakwa kawasan tersebut merupakan wilayah nenek moyang mereka, mereka tetap bertegas untuk tinggal di tempat berkenaan walaupun mereka dikepung oleh pasukan keselamatan.

UPDATE Panggilan Pertiwi 23 Feb 2013

Situasi terkini

Hari ini dateline terakhir kepada militan-militan Sulu telah tamat. Terdengar berita-berita anggota militan sudah kehabisan makanan dan mulai memasuki rumah-rumah orang kampung yang dikosongkan seminggu yang lepas.

Sementara itu kepungan semakin di ketatkan dan laluan laut di tutup sepenuhnya. Terdapat khabar angin mengatakan rakan-rakan seperjuangan militan bersedia untuk reinforce kedudukan Raja Muda di Kampung Tanduo. TLDM dan Polis Marin dalam keadaan paling siaga.

Kemudian enam buah kapal perang Tentera laut Filipina di kerahkan untuk patrol laut Sulu dan Tawi Tawi. Tujuannya untuk memantau perkembangan krisis dan mencegah krisis ini dari melimpah ke Filipina.

Juru Cakap Tentera Laut Filipina Lt Comm Gregory Fabic berkata pihak tentera laut tidak akan sekali2 memasuki perairan Sabah dan tiada rancangan untuk evakuasi miltan Sulu dan Raja Muda Azzimudie.

Walaupun situasi sekarang agak kritikal. Namun Kerajaan Malaysia amat yakin krisis ini akan di tamatkan tanpa pertumpahan darah. Sekarang ini pasukan keselamatan sangat berhati2 dan mengambil pendekatan tunggu dan lihat.

continue Status Terkini Pencerobohan Kumpulan Bersenjata di Lahad Datu | Terkawal (Part 3)

Kepada pembaca, jangan lupa LIKE FB Page kami Saya Sayang Negeri Sabah dan FOLLOW Twitter kami @SabahLuv untuk mendapatkan info terkini dari kami. Tq.

via Panggilan Pertiwi, Berita Harian, BERNAMA, PDRM, Yahoo, The Star, Malaysia Military Power

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About admin

Cerita Tentang Sabah | We spread LOVE through the community so you can show and share your thoughts and amazing facts about Sabah.
This entry was posted in Berita, Lahad Datu, Sabah and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

68 Responses to Status Terkini Pencerobohan Kumpulan Bersenjata di Lahad Datu | Terkawal (Part 2)

  1. palaoh sabah says:

    tembak mampus je..smua 2 penagi syabu. gila kuasa. npe xmalu ke tentera diraja malaysia d pijak2 lanun 2..

    • n says:

      camni… ramai org tanya kenapa penceroboh senang mendarat di lahad datu, jawapannya senang ja, sebab kawasan strategik tiada pos kawalan, pangkalan merin / tentera laut. Dekat dengan negara jiran. Sebelum mereka mendarat, diorang sudah hantar makanan dalam jumlah yang banyak untuk tempoh yang lebih lama termasuklah senjata. Diaorang mendarat sedikit demi sedikit tanpa diketahui, tiada kawalan apa lagi tikus pun gembira. Diaorang sudah tahu walaupun mereka semua dapat dibunuh, ditangkap, dari segi moral diaorang sudah menang, masa akan datan mereka akan semakin berani lagi. Ini baru percubaan ja, sebab Pasukan keselamatan Malaysia tidak akan bertindak terus secara kekerasan, sebab takut dengan undang-undang antarabangsa, lagi pun penceroboh ini dilihat tidak penting, sebab Sultan Sulu tinggal nama ja, tiada kedudukan, tiada negara macam Israil pada mulanya, tidak diiktiraf, angan-angan kunun sultan terlalu besar. Kelemahan kita pula lambat ambil tindakan, itulah kesempatan yang mereka ambil. Kalau berundinglagi samalah kita mengiktiraf mereka. ini pengganas paling ganas, lebih lama lagi diaorang boleh atur strategi lagi sebab diaorang tau, sudah terkepung, tidak semestinya bila terkepung, mereka akan dapat ditangkap, silap-silap ramai lagi anggota keselamatan akan cedera. jangan fikir International low, Kalau tentera Amerika Sekejap ja tu, habis, kalau takut guna org kampung yang mahir di kawasan itu, dan mahir menggunakan senjata. Siapa yang mahu jadi Rambo sila datang ke Lahad Datu, tatap salasai itu masalah…..

  2. Warga Lahad Datu says:

    soal kedaulatan negara tidak boleh diambil ringan.. jika dihalau dengan baik tak diikuti.. kerajaan haruslah bertegas dalam menjaga kedaulatan negara daripada penceroboh.. penceroboh harus ditembak.. jika tidak akan berlaku lagi pencerobohan kerana kelembutan kerajaan.. sokong sepenuhnya pasukan keselamatan.. BERKHIDMAT UNTUK NEGARA DAN SEDIA MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN NEGARA DARIPADA PENCEROBOH.

    • warga ranau says:

      Saya sangat setuju dengan komen warga lahad datu. begini lah semangat yg patut kita sanjung dan hormati kerana ada semangat cintakan negara

  3. Tukang tembak ikan says:

    Kalau penceroboh boleh bebas masuk ke negara kami Malaysia, kami org kampung tdk teragak-agak mengeluarkan bekakuk dan senapang guli kami utk menembak penceroboh. Malaysia tdk pernah takut.

    • warga sabah says:

      Sy sokong dgn pendapat kamu.Bagi ja apa2 benda yg boleh tolong settle penceroboh tu.Sudah masuk tempat orang tiada adab,tu la balasan kalau kurang ajar dan memandai mandai.Orang takkan kacau kalau kita tidak buat perangai.

    • Wan Rizwan says:

      tul 2…saya pun ada senapang gajah utk tembak penceroboh….
      jaga2 la kamu pencerobah…
      hihihi

  4. Rempit kaki Rembat says:

    Saya selalu tengok askar dan polis ni klu dgn rakyat sendiri bukan main berlagak lagi terutama dgn GRO yg lemah. Ini kalilah kau org tunjuk berani dgn itu penceroboh negara. Jgn sj kamu yg terkencing di seluar. Penjenayah lari kamu pura-pura cari. Penjenayah sdh dpn mata, apa lagi? Hantamlah…. Sia-sia sj kamu berlatih klu tdk dicuba. Klu kamu takut, biar kamilah budak2 motor LD yg masuk.

    • ihklasmamat says:

      cakap guna otak bha..kalau kau berani sgt..kau masuk tentera dulu bha..kalau boleh tahan mental n fizikal kau kuat..boleh lawan itu lanun bha..

      • Motor kapcai says:

        Lu panas apahal bro. Org ckp guna mulut bukan guna otak, bodoh. Klu gua tau lu, gua rembat lu sampai lunyai…..

  5. darma says:

    askar sulu memang the best,berani menceroboh tampa perlawan dari ATM.100 penceroboh bisa naklukkan negara hebat hebat salut buat askar sulu

    • sulubabi says:

      pigi mati la kau….satu kluarga mu kna bom….

    • warga sabah says:

      kau ni siapa?bersekongkol dengan penceroboh tu ka.Kalau kau join dorang tunggulah nasib kau bersepai kena bom.Jangan cakap ikut sedap lidah ja.Masuk tempat orang kena ada adab dan ikut peraturan.Kami orang Sabah takkan bagi sesiapa menggugat keamanan yang dinikmati.Rumah dan tanah hak kami, orang asing tiada hak mau buat tuntutan palsu.Kalau mau buka fail tuntutan pergilah The Heague buat petisyen.

  6. si baju hijau says:

    Ko yg beriya-riya sgt nak perang kenape? Dlm msia kita ada rules…ikutlah satu persatu…polis x boleh handle br askar..ikut hirakilah…kalau x tau diam dan berdosa agar negara kita terpelihara.

    • n says:

      Itu undang-undang kita yang buat dia ba, tapi kalau terlalu ikut undang-undang akan tertunggeng juga. Kalau sudah penceroboh sudah masuk rumah kita dan tujuannya memang membunuh, pada masa itu, apa yang akan berlaku, ada dua: terbunuh dan membunuh. undang-undang tidak guna sudah dalam keadaan itu. Ikut undang-umdang juga tetap mati, tidak salah membunuh untuk tujuan mempertahankan diri, bicara pun tetap menang.

      • n says:

        dalam keadaan sekarang ini kita sebagai rakyat tetap berdiri teguh di belakang anggota keselamatan, seharusnya apa yang berlaku patut diambil iktibar, kerana keselamatan dan keamanan negara bukan tanggungjawab pihak keselamatan, tidak salah kita meluahkan perasaan, komen membina supaya kita lebih matang lagi di masa akan datang, terutama sekali dalam penyampaian maklumat risikan dan sebagainya untuk keamanan negara kita. Apa-apa kegiatan yang mencurigakan laporkan terus kepada pihak berkuasa.

  7. anis says:

    ini kalilah

  8. x tentera says:

    kepada ketua atm n polis,tunggu apalagi pm telah beri kuasa gempur sampai mati penceroboh durjana tanah air tumpah darah rakyat jelata

  9. joe says:

    kementerian dlm negeri elok letak jawatan.soal kedaulatan negara tidak patut di ambil ringan.jangan jadik mcm pulau batu putih sudah lah.

  10. Suluk Tausug says:

    http://www.mediafire.com/?5nghabdzlwzvwa9

    Video 3gp Nokia… orang Suluk sembelih orang Tagalog di Basilan.
    Download dan tingok puas-puas!
    Di Jolo x ada orang Tagalog. Semuanya sudah disapu oleh orang-orang Suluk.
    So korang jangan bangga banggakan orang tagalog di depan orang-orang suluk kerana mereka ini bermusuhan. Kebanyakan orang Tagalog takut dengan orang suluk!!!

    Dalam video ni orang tagalog diam sahaja kerana x tahu bahasa suluk manakala orang suluk pandai berbahasa tagalog.

  11. pelanuk says:

    tunggu dan lihat jee,, lepas ni syarat nak masuk polis dan tentera akan di longgarkan percayalah guee..manyak kosong ini tahun…

  12. warga sabah says:

    betul tu kawan-kawan semua, perangi habis-habisan saja penceroboh tu.Dorang ni bukan jenis yang suka berunding.Bagi dorang nyawa tu tiada harga macam tampar nyamuk ja.Penceroboh ni kalau di negara dorang memang biasa bawa senjata sana sini walaupun pergi tandas.Bunuhlah semua tu kalau hidup pun buat huru-hara ja, kerajaan Filipina pun tak nak dorang sebab asyik buat kacau.

    • masalah ini tdk akan berakhir dgn rundingan aman..ya hanya akan berakhir dgn pertumpahan darah.kerajaan skrg ni buntuh,sebap kedaulatan negara tdk pernah d pertikaikan sebelum ini,dan militan ini bukan sembarangan militan,mereka di taja oleh org yg tertentu utk jadi kuat,dan kumpulan militan ini memang utk berperang ja kegemaran dorg..comeon askar malaysia..go.go.go..counter terrorist win..hahaha

  13. danny says:

    kta rakyat malaysia knapa nak tkot dgn penceroboh?kalau negara barat dah hancur lah penceroboh itu..tngok skrg ni ape dah jadi?brapa bnyak lgi askar malaysia akan terkorban dgn sikap polis malaysia yg pengecut????????

  14. melayu says:

    Ini sandiwara ke?cuba tanya diri sendiri agak2 lah sandiwara ke?Yang kata sandiwara tu bawa masuk senjata tunggu masa je tunggu dan lihat.teruskan usaha wahai pahlawan melayu polis dan ATM doa kami disini tetap bersamamu

  15. benci rasuah says:

    kita mesti bunuh penceroboh itu. kita x salah sb mereka yg masuk secara ganas. jgn nk rundingan lg. 2 org rakyat malaysia dh mati, apa nk dibincang lagi. bodoh punya N dan H. kalau keluaga mereka yg mati mcm mana perasaan mereka…bodo la kalau nk berbincang. mana kapal selam bebilion ringgit? tuhan nk tunjuk tu yg mereka ni korap. tu lah bagi lh lg ic kpd pendatang. ni lh akibat nya. BUNUH PENDATANG!!! BUNUH PENCEROBOH!!! BUNUH PERASUAH!!! SABAH UTK ORG SABAH BUKAN UTK U@@O

    • sulubabi says:

      bodoh….tentera sulu tu di darat…macam mna mau gna kapal selam….pikir dlu…jgan mau bepolitik d sni…kalau kau berani kau pigi d sandakan jumpa aku…kita sailang…….mulut tu jaga sikit..tau cakap ja…kau suruh la anwar liwat kau punya tut….paham2 la…..

  16. 1malaysia says:

    hancurkan penceroboh…….gunakan kekuatan yg ada!!!!!!

    • n says:

      Sebab pangganas ni berani menceroboh kerana diorang mahir menggunakan senjata, biasa bertempur, menyelam dalam air satu jam pun tahan, tidak takut mati, tidak faham undang-undang antarabangsa, diaorang ni dari kecil lagi dilatih dengan taktik peperangan dan pegang senjata. Kalau kita ni, bunyi tembakan pun dah takut, Saya setuju, melalui perundingan dulu, bila tiada keputusan atur strategik sebab mereka ini sudah lama bersedia hanya menunggu arahan org tertentu, dia orang sudah kaji lebih awal apa yang dilakukan dan apa akan berlaku. Jadi saya berharap pasukan keselamatan perlu berhati-hati. Tindakan mesti cekap, jangan tertipu lagi. Jangan bagi masa panjang sebab mereka boleh merancang strategi baru.Kita perlu bersedia dengan sebarang kemungkinan.

  17. sulubabi says:

    TOLONGLAH!!!!!!! JANGAN LAH MAU CERITA PASAL POLITIK DAN KERAJAAN…KALAU ORANG SEMENANJUNG PENYOKONG PEMBANGKANG…JANGAN MAHU MASUK CAMPUR HAL INI…..KAMU TIDAK DAPAT TOLONG APA2….KAMU MEMBUAT ORANG SABAH PANAS JA…..DAN PENYOKONG PEMBANGKANG SABAH JANGANLAH TERIKUT2 MENYALAHKAN BN…..SEKARANG BUKAN MASANYA….INI MASALAH MENGENAI MASA DEPAN RAKYAT SABAH DAN MALAYSIA….JADI DARIPADA
    KITA MENGUTUK PIHAK TERTENTU LEBIH BAIK KITA MEMBERI KEPERCAYAAN PENUH KEPADA PEJUANG2 KITA….KALU ANWAR JADI PM PUN DIA TIDAK DAPAT BUAT APA2……SKRG PUN DIA BUAT TIDAK TAU JA KAN….KALAU DIA MAHU JADI PM…..TUNJUKKAN LA APA2 TINDAKAN….PERISIKAN PHILIPINE PUN BAGITAU ANWAR JANJIKAN SABAH KEPADA SULTAN SULU….SAYA BUKAN PENYOKONG PEMBANGKANG ATAUPUN KERAJAAN…TAPI INILAH PANDANGAN YANG PALING WAJAR…

  18. benci rasuah says:

    hoi sulu babi kau yg babi sbnr ny. bukan org sulu. kau babi.aku bkn org semenanjung. aku org borneo juga. aku ramai kawan dr sabah. kau yg buduh. endakan org sulu dtg ke sandakan jalan kaki, mst pakai laut. kau yg buduh. bukan pasal politik ni buduh. sulu babi ini cakap mcm org enda pigi sekolah. bila masa sultan sulu cakap sama kau yg anwar mau bagi sabah? kau ni tali barut rupa nya. kau org sulu bah kan. sial lah kau. sulu babi itu kau lah……

  19. benci rasuah says:

    aku memang enda puas hati sama kau sulu babi. aku punya lah sokong sabah sb kita sama borneo tapi kau mmg sial. kau mmg dasar pendatang haram…mmg lh anwar enda dpt buat apa2 sb dia bukan PM. PM yg kau syg tu cuma tau habiskan duit sj. mana dia PM kau tu. Ada dia jenguk kau BABI…..

    • sulubabi says:

      kau tidak puas hati knapa…kau penyokong pembangkang kan….hehe…memeng biasa kalu penyokong pembangkang ikut ajaran c anwar ja kan….hahaha…nda pandai paham…ko kasi tau kau tinggal d mna…aku mau jumpa kau…kalau nau lelaki…jumpa d sandakan…d pasar la….

  20. RONALD says:

    BAGI SAYA SIAPA PEMERINTAH SAYA SOKONG JANJI SOAL KESELAMATAN NEGARA DI UTAMAKAN.KES DI LAHAD DATU PUN JADI BAHAN POLITIK SOLAH OLAH POLITIK KITA KEHABISAN ISU.BANYAK LAGI ISU YG PRLU DI KEMUKAAN.SEPERTI KEHADIRAN PENDATANG ASING SEMAKIN BERLALUASA DAN BAGAI MANA MEREKA BOLEH MEMASUKI NEGERI KITA SEDANGKAN NEGARA KITA PUN ADALAH YG TRBAIK DALAM PETAHANAN.JIKA PERKARA INI X DI TANGANI APAKAH MASADAPAN RAKYIAT SABAH YG DI BANJIRI PENDATANG ASING SELAMAT.SAYA PENYOKONG KERAJAAN JESTERU ITU SAYA BERANI BERSUARA UNTUK KEPENTINGAN BERSAMA.INI LA PALING WAJAR UNTUK DIKEMUKAAN SEBAGAI KOMEN BUKANNYA MENUDING JARI ANTARA SATU SAMA LAIN

    • sulubabi says:

      saya setuju……nice komen….jangan jadi penyokong pembangkang….mau gna kapal selam konon…bangsa sulu sudah lama ada d sabah….yang ikut kapal masuk d lahad datu cuma sikit….kebanyakan yang sudah lama d sabah….dan untuk pengetahuan anjing2 anwar…mereka ini tiada ic project macam yang disebut2…..jadi jangan la mau cakap2 yang bukan2….puuas juga suda kamu makan duit br1m……nda besyukur….

      • benci rasuah says:

        Oi aku x layak brim lah. gaji aku 6 ribu. kau lain lh mkn duit kerajaan sj. harap bantuan subsidi.

  21. fauzi says:

    betulx3…..aku sokong kau benci rasuah…

  22. kebebasan says:

    cara ko ckp mencarut 2 pun dah tunjukan ko 2 tak betul. nak sokong ckap betul2 bkan putar belitkan fakta. ini negara kta tanah air kta. kta harus perhankan keamanan ngra kita. jgan isu ini dipolitikan. tiada kaitan umno ke pkr ke apa ke.yng pntng kta bersatu membanteras musuh negara jihad untuk bangsa agama dan negara bukan ngan ckap mulut longkang ja….

  23. Mohd Nor says:

    saya simpati kejadian di sabah ini….bukan pihak keselamatan kita tk tegas tapi pasukan keselamatan meengambil sikap berhati-hati…. …kalau tidak ada kawalan keselamatan kita skg, sudah tentu org ramai turut terkorban,,,,,kesihanilah pasukan keselamatan kita yg terkorban krn sanggup pertahankan penduduk di lahad datu…

  24. nieta says:

    doa yang terbaik untuk semua,,semoga negara kita segera kembali aman ,,cepatlah berakhir hendaknya situasi di sabah,,Alfatihah untuk parajurit negara yang terkorban kerana membela ke amanan,,Allahuakbar,,

  25. Lia says:

    MARI KITA TERUS DOAKAN ANGGOTA ATM DAN PDRM AGAR MEREKA DIBERI KEBIJAKSANAAN DALAM MENYELESAIKAN MASALAH INI.DAN SEMOGA MEREKA DILINDUNGI OLEH YANG MAHA ESA DAN DIHINDARI DARIPADA BAHAYA (MUSUH). KITA TERUSKAN DOA JANGAN BERHENTI SUPAYA SEMUA ANGGOTA PENYELAMAT MALAYSIA DIBERI KESIHATAN YANG BAIK DAN DIPANJANGKAN UMUR. AMEN…..

  26. mukorrobin says:

    salam untuk semua. bila membaca, meneliti dan menghayati, terpanggil dihati untuk berkongsi cerita …
    pencerobohan di lahad datu adalah cerita realiti bukan sandiwara justeru itu kenapa mesti kita bertelagah dan menunding jari, mengapa tidak kita sama-sama mendoakan agar negara yang kita cintai ini sentiasa aman dan sejahtera. bersyukurlah kita dilahirkan di bumi malaysia sedangkan orang lain cuba untuk menumpang hidup dan merampas keamanan itu daripada kita.

  27. kerana says:

    ..Pada kerajaan Malaysia….cukuplah beri peluang pd peceroboh …cukup lah anggato polis jadi mangsa terkorban…Bertindaklah sekarang…jangan biarkan satu demi satu anggata keselamatan GUGUR….pastikan hari ini ..,tiada lagi darah Anggota polis tumpah ke bumii….cukuplah …, serang mereka..laut ,udara dan darat….biar semu mereka MATI….jangan biarkan….jangan biarkan Anggota Polis terus terkorban…..jangan jadikan mereka bahan ujian….kematian mereka WAJIB dibela…Tanah Air mesti dipertahankan….bunuh semua petualang negara…gunakan kekuatan Udara kita…Guna pesawat Pengebom….biar mereka mati terus jadi abu……

  28. anak watan says:

    masa ini lah anggota polis dan tentera perlu mengguna kan segala kemahiran dan ilmu peperangan yang telah di pelajari dari latiahn demi latihan …..biar mati di medan perang drpd mati di jln raya

  29. benci rasuah says:

    sulu babi ni rupanya pendatang. patut lh begitu. kau tiada IC. mcm lh aku enda pernah pigi sandakan. banyak betul pendatang di sana. kesian org bumi di anak tiri. IC kau mst bermula dari A****** kan hahaha….mau ckp byk tp dpt diberi kerakyatan. kau yg patut buka mata. jgn tengok tv sj. kau bukak internet baca betul2 pa yg berlaku di sabah sekarang. banyak betul menteri dia keluar parti. GANYANG PENDATANG…JGN MEREKA MENJADI RAJA DI BUMI MALAYSIA…

  30. Na'z Killerz says:

    tenang aa ..menteri bukan main serang terus , kalu main serang terus mmg da lama hal nii selesai ..tapi sbagai negera yang komunitinya islam harus ikut cara Nabi Muhammad SAW ,berdamai selagi boleh dielakkan peperangan ..lagipon negara lain da tabek ngn tentera malaysia jadi gerenti aa dorang bole handle ..so kita doakan je yang filipina dapat bantu kita mnyelesaikan hal ini dgn secepatnya ..

  31. john says:

    sulu dulu buat baik nak ic, bila dah ramai belagak negeri ini bapak dia punya, celaka punya sulu, kiram sial, kalu dah berani jangan lawan belakang, mari berdepan dengan aku, aku penggal kepala sekor2 mcm anjing

  32. benci rasuah says:

    HOI SULU BABI KAU BACA INI….

    KUALA LUMPUR 7 MAC: Pihak berkuasa perlu menyiasat laporan media Filipina yang mendedahkan perbuatan Datuk Seri Najib Razak menjanjikan tanah kepada tentera Sulu hingga menyebabkan mereka menceroboh Lahad Datu, Sabah.

    Jika benar, Najib juga perlu mendedahkan kandungan perjanjian itu kerana melibatkan kedaulatan Malaysia dan tanah milik Sabah.

    Katanya, rakyat berhak tahu kandungan perjanjian itu, apatah lagi ia membawa kepada pencerbohan tentera Sulu yang diterajui Sultan Jamalul Kiram III hingga mengancam keselamatan rakyat Sabah.

  33. Sultan Sarawak says:

    Oiii… kamu orang ini sibuk saja di sini, sambung-menyambung tulis tapi lupa bertindak sekurang-kurangnya buatlah demonstrasi jalanan besar-besaran sekali lagi sebagaimana Demonstrasi Bersih suatu ketika dulu. Mana dia orang yg ghairah berdemonstrasi dulu tu? Bodoh! Sibuk pasal kekecohan di Asia Barat, hantar askar, bakar bendera Amerika; sekarang polis dan askar sendiri di tanah air sendiri dibunuh kejam – mana demontrasinya???????? Keluarlah besar-besaran sekarang – tumbangkan pokok, terbalikkan kereta polis, patahkan tiang lampu, roboh pentas. Senyaaaaaap saja sekarang! Bodoh Annuar ni…bawa la penyokong lu demonstrasi sampai ke Laut Sulu sana….terus jumpa Sultan Sulu Gila yg dah senget matanya tu… Sultan konon..

    • Rajagobok Rajakelawar says:

      Naikkan lah sikit bayaran sewa tu selesai masalah. RM1,200 setahun, lebih kurang RM100 sebulan mana cukup sultan tu nak bagi makan keluarga dia. Ahahahahaha.

  34. ms j says:

    Salam semua, setiap yang berlaku pasti ada hikmah-Nya.
    Mungkin kita semua terlupa seketika kepada-NYA.
    Ia tidak akan mendatangkan sebarang manfaat jika di antara kita sering bertelagah antara satu sama lain. Kita tidak merasai apa yang mereka lalui sekarang dan siapa lah kita ini untuk menentukan kebenaran dan kesilapan yang berlaku.
    Sebagai insan yang inginkan keamanan, kesejahteraan hidup hingga ke akhir hayat dengan penuh keikhlasan memohon semoga ALLAH melindungi mereka semua di sana.
    Sesungguhnya, ALLAH maha mengetahui.
    AMIN…

  35. suara hati says:

    eh,tak nak pakai aku ka dalam kes ni? aku pun dah benci dengan benda ni semua. macam takdak adab plak masuk negara orang. kalau ya pun bagi la salam,ketuk pintu. jangan masuk pintu belakang. nampak sangat penyangak. pakcik kiram tu pun tak padan dengan tua nak kacau tempat orang. duduk atas sejadah,taubat ja la. kalau dapat sabah pun 5-6 tahun ja boleh. pastu jalan la. so tak payah la kacau,dok ja kat sulu tu takda sapa kacau

  36. Orang Jelapang padi. says:

    Assalamualaikum….Bro inilah akibat silap berjanji…, ada janji kosong….., ada janji ditepati…….., ada janji yang boleh dikaji…… bahkan ada janji boleh disangkal, semuanya itu berdasarkan UNTUNG BAH, siapa mahu rugi? Tapi yang utamanya ialah janji kita ketika mengucap syahadat,
    (Nah jangan mungkir kerana ALLAH SWT tidak mungkir kalau berjanji. Sal tu jangan janji hak orang kena tanya pemiliknya baru nak bagi janji. Ni Tentera sultan pun terpengaruh sangat sal janji. Tapi kalo difikirkan janji ni satu motivasi gak…Cadangan saya kalau masih ada tanah kosong kat Tawau, lahad datu, Kunak, Semporna dan Sandakan Masukkan nama-nama kami penduduk Sabah yang belum ada tanah, ADA PUN ITU BAPA PUNYA. Kalau dapat tanah tu saya janji buka sawah padi, nanti tak dalah tempat penceroboh tu nak main tapuk-tapuk.

  37. Talapia Merah says:

    Assalamualaikum…Hei Bro…saya rasa kota-Belud dan Kimanis pun patut ada Zon Keselamatan pihak tentera. Sab saya risau Pelantar minyak Kota-Belud diletupkan penceroboh, kesian lak penapis minyak kat Kimanis tak sampai-sampai minyak yang nak ditapis. Cerita sal minyak, seronok tengok nelayan dapat subsidi minyak apa kata kalau kami pesawah padi nak gak subsidi minyak. Sab manalah tau Minyak subsidi nelayan kena rompak penceroboh, kalau kat sawah padi penceroboh malas nak masuk.
    Karang Nelayan risau turun ke laut, ikan lak ada rumpai merah, so kami pesawah padi nak usaha ikan lopak. Sab penceroboh tak suka makan ikan lopak, Mereka suka makan ikan laut je.

  38. i_min says:

    wlkmsalam. betul juga tu bro, spya subsidi dpt dirasai semua rakyat sabah/malaysia. Tpi apapun keadaannya, keamanan negara adalah yang diutamakan.Kita tidak mau ada penceroboh yang merosakkan keamanan negeri Sabah dan Malaysia amnya. Kita sama2 mendoakan agar pasukan PDRM dan ATM yang bertugas memerangi penceroboh Lahad Datu diberi semangat yang kental dan dilindungi oleh ALLAH setiap masa kerana memperjuangkan keamanan negara kita yang tercinta ini.

  39. Talapia Merah says:

    Tepat sekali Bro ‘i-min’….Semoga PDRM dan ATM yang bertugas sentiasa diberikan kekuatan dan perlindungan oleh yang ESA, Takziah diucapkan kepada semua keluarga PDRM dan ATM yang gugur di medan juang, tabahkan hati, banyak bersabar,…Perjuangan mereka mulia sekali dan amat kami sanjung.

    • suara kedamaian says:

      semoga Allah sentiasa melindungi pada semua pahlawan / wira kita terutama pada barisan hadapan yang sedang berjuang mempertahankan tanahair negara kita yang kita cintai.. Kami semua terhutang budi diatas jasa dan pengorbanan yang mereka berikan. Semoga semuanya segera berakhir dan kembali aman. Kami sanjung dan hormati jasa PDRM dan ATM…kita

  40. bos sulu says:

    ini masalah kecil ja. tidak ada orang sulu ni yang pintar, semua nampak bodoh senang nak kenal.

Ruangan Komen